søndag, desember 26, 2010

Bøker, bøker, bøker....

I det siste har det vært mye mat. Tenkt mat, luktet mat, spist mat og lest om mat. Vanligvis så leser jeg om helt andre ting enn mat. Det er en helt ny ting det....

Jeg har vel egentlig bare en stor lidenskap ved siden av mat og drikke og det er å krølle meg i sofaen med en bok. Dette skjer jo ofte også i kombinasjon med nettopp MAT (regner da snop, kaker og annet godt under dette samleuttrykket).

Bøker står nesten alltid øverst på ønskelisten og det flyr noen tusenlapper i bytte mot påskrevet papir i året. Det er ikke det at jeg er veldig kresen i leseveien, men at det går så fort unna.... Jeg leser på bussen til jobb, på bussen hjem fra jobb, på kafé når jeg venter på venner som er forsinket og ellers når jeg setter meg ned og har 10 minutter.

Tilbake til det at jeg ikke er så kresen. Jeg leser litt av det meste....historisk, biografier, klassikere, sci-fi, fantasy, kiosklitteratur osv, osv. Det eneste jeg egentlig ikke liker er vel krim, men enkelte unntak selvsagt.

Problemet med krim er ikke at det er dårlig skrevet. Det kan jeg jo selvsagt ikke påstå siden det er så mange lesekyndige som foretrekker denne sjangeren, men for meg så blir det kjedelig. Dette bunner nok i at fungerer så dårlig å lese en krimbok to ganger... Jeg liker å lese en bok, sette den i bokhyllen en stund og så finne den frem igjen for ny gjennomlesning. Med krimbøker så fungerer dette ofte dårlig. En vet jo hvem skurken er, eller hva den finurlige "twisten" er, eller hvorfor noen drepte "damen/mannen/barnet". Om en ikke husker det når en plukker boken ned av hylla så kommer en i alle fall på det etter ca en halv sides lesing.

I øyeblikket har jeg dessverre begynt på to bøker på en gang og det er litt slitsomt. Jeg må velge. Jeg var tom for bok rett før jul og siden jeg visste at det kom til å bli en del sitting hjemme hos Mor i julen så var det HELT nødvendig med en tur på bokhandel.

Denne gangen var jeg ferdig med "Øya" av Victoria Hislop. Helt klart en bok jeg kan anbefale! Store deler av handlingen foregår på den Kretiske øya Spinalonga der de spedalske ble sendt slik at de ikke skulle smitte resten av befolkningen.


Trenger du en lettlest bok som fenger og gir litt mer innsikt i et tema som for mange er svært uklart og myteomspunnet så har du en her.

På bokhandelen snublet jeg over en "murstein" av en bok som jeg bare måtte ha med meg, selv om den ikke var i hardback. Må si at jeg foretrekker hardback. Jeg lemper jo med meg bøkene mine i veska hele tiden og da trengs det skikkelig perm for at de ikke skal falle fra hverandre før jeg er ferdig med de. Men, men... når en får med seg en bok  på deilige (!) 673 sider hjem for under 200,- kroner så får en si seg fornøyd med myke permer. 

Den store, fine boken var Kate Mortons "The Distant Hours". Kate Morton har også skrevet "The House at Riverton", som sikkert flere har hørt om. Jeg har ikke kommet så langt enda så jeg må få lov å komme tilbake til om den er bra eller ikke senere. Foreløpig har jeg bare lest 32 sider...
 

Det som var poenget i dag var at jeg også, selvsagt, ønsket meg bøker til jul. Og det fikk jeg.... Snille, snille vennen Kjetil kjøpte siste boken i Twilight serien til meg. Etter uttrykt ønske fra meg. Jeg leste de første 3 bøkene av denne serien tidligere i år, men så døde det hele hen litt. Glemte rett og slett å kjøpe den siste hver gang jeg var innom bokhandelen... rart med det.


Siden jeg liker å gjøre meg ferdig med ett prosjekt før jeg begynner på et nytt (les Kate Morton-bøker) måtte jeg legge bort den fine mursteinen og åpne siste kapittel i Twilight-sagaen. Litt pliktløp er det kanskje nå, men tror nok den skal klare å fange meg igjen når jeg får lest noen sider.... ;)

Vampyrer, tenåringsangst og forviklinger here I come!!

Ingen kommentarer: