tirsdag, september 20, 2011

Helgen og en ufattelig dårlig film...

Skal jeg fortelle litt om helgen tro? Ja, kanskje bare litt.

Lørdag var lunsj med T og D. Kaffe, shopping og til slutt Cava + øl med T + venner. Ja, det var virkelig en slitsom kveld, men med hyggelige folk rundt seg så gjør ikke det noe. Det ble opptil flere flasker Cava i løpet av kvelden og dette førte nok til den veldig slitsomme søndagen. At en skal måtte lide SÅ voldsomt for litt morro?? Urettferdig syns jeg. Ja, ja det er godt det er varmekabler på badegulvet. En skal være glad for de små ting, er det ikke så?


Så var det denne fyktelige, forferdelige filmen som jeg måtte lide meg gjennom på mandagen da... Jeg og S møttes først til middag på mandagen og på ett innfall endte vi opp på kinoen. Valget var mellom Hodejegerene og The Tree of Life. Vi angret på at det ikke ble Hodejegerene...



The Tree of Life skulle liksom handle om den noe triste oppveksten til en liten gutt, hans anstrengte forhold til hans far og litt annet. Men det skulle også være en hyllest til livet i følge informasjonen på plakaten. Vi tenkte jo at det måtte kunne gå greit. Brad Pitt og Sean Penn har jo vært kjent for å være med i gode filmer her og der. Har de ikke?


Dette var IKKE en av de. Vi var virkelig overrasket... Denne filmen vant jo Gullpalmen i Cannes og alt!

Jeg kan sitere Wikipedia:  

Malick's film chronicles the origins and meaning of life by way of a middle-aged man's childhood memories of his family living in 1950s Texas, interspersed with imagery of the origins of the universe and the inception of life on Earth.

Jeg tror det er denne sammenblandingen som plaget oss mest. Etter ca 15 minutter innledning med histore måtte vi "lide" oss gjennom noe som føltes som en time med "naturbilder". Det var verdensrom, fossefall, hav, bølger, DNA, skog, vulkan, hav + vulkan, mer skog, stepper, ørken, mer bølger, dinosaurer, mer verdensrom, maling i vann osv osv osv osv osv. Alt iblandet en mumlende stemme som spør eksistensielle spørsmål eller leser bibelvers. Det hele var VELDIG sært.

Det satt 4 personer over 60 bak oss, 2 av de snorksov før vi var halvferdig. Det satt en mann på 40 2 rader foran, han gikk han...  Det tenkte vi at vi burde ha gjort vi også, men en håper jo at det skal ordne seg da..


Naturdelen er VAKKER, men når dette kommer brått på så var vi overbevist om at de hadde begynt på ny "rull" på filmrommet og tilfeldigvis hadde blandet sammen to filmer.


Når de endelig kom tilbake til "handlingen" så skjedde det jo jammen ikke noe der heller!

Jeg tror nok gjerne at jeg hadde vært mer fornøyd hvis denne hadde vært delt i to filmer og presentert skikkelig. Den er ALTFOR lang slik den er. I alle fall for min smak...

Bedre lykke neste gang.

2 kommentarer:

Whitebite sa...

hohoho!

den filmen ja..akk ja..

Har ikke hetl klart å bestemme meg jeg, likte jeg den? likte jeg den ikke?? hmm?

Liker dype filmer. Liker tenkefilmer.Liker Brad Pitt pg Sean Penn.

Men den var veldig forvirrende.
Damene på siden av meg okket seg og sukket, og sukket.. Hele kinosalen lo på feil steder, noen gikk før halvveis, noen knasket og knasket.

Mye som forstyrret meg veldig igrunnen. Et useriøst, og "feil" publikum kan man vel si.

Men! Tanken bak filmen var god. Guttene i hovedrollene spilte fremragende!
Men det hele var for langtrukket, forvirrende og skapelses-delen var altfor lang.

Men den kunne vært god. som du også sier.

yey.

Siven sa...

Godt det ikke er bare meg som ikke helt fikk det helt til da.

Jeg tror jeg kunne likt "naturfilmen". Med litt kommentarer fra kjære David Attenborough kanskje?

Guttene var også fantasktisk flinke.

Det var synd.