onsdag, september 14, 2011

Gengangere

Bildet er hentet fra http://www.rica.no/Fritid/Show-Underholdning/Gengangere/

Jeg har sette Henrik Ibsens Gengangere på Den Nasjonale Scene i kveld. Anbefaler at alle som befinner seg i Bergen går for å se stykket. Helt klart verdt det! 


Skuespillet byr på mye forskjellig. Det er både indre og ytre demoner, intriger, svik og insestiøse forhold.

Sterke meninger, sterke følelser og ideer fra en annen tid, som allikevel gjør seg aktuelle i dag. 

Da stykket ble gitt ut første gang skapte det oppstandelse. Det kan jeg skjønne. I dag rister vi på hodet, humrer litt og ser at verden har forandret seg. Litt i alle fall.

Ibsen var flink til å skrive sterke kvinneroller. Selv har jeg aldri likt Nora fra Et dukkehjem, men jeg vet ikke om det er tolkningene av henne jeg ikke liker, eller om det er figuren i seg selv. Jeg er derimot mer positivt innstilt for Fru Helene Alving i Gengangere og jeg syns Frøydis Armand gjør henne godt.

Benytt deg av muligheten for en kulturell opplevelse som ikke innebærer 3D-briller...

4 kommentarer:

Alexia sa...

hm, litt lang vei, men en gang i framtiden hadde det vært en ide å sett et Ibsen-stykke ja.

Siven sa...

Ikke noe lokalt teater som setter opp ting rundt deg? Det er overraskende hvor dårlig noen er til å reklamere.

Alexia sa...

tror ikke Ibsen settes opp her nei. Og er ikke flink å gå i teater. Men alltid tenkt at jeg skulle bli det!

Siven sa...

Innimellom er det verdt det. Andre ganger ikke... ;)