søndag, desember 26, 2010

Planlegging av halvukemeny

I dag lager Mor middag (svineribbe) og i mens har jeg fått/tatt på meg oppgaven med å skrive handleliste for morgendagens ekspedisjon til butikk. Det skal da handles inn for de neste 3 dagene.

Måtte da selvsagt lete rundt i diverse oppskrifter for å finne noe litt nytt, men ikke altfor fremmed. Julen skal jo tross alt ha tradisjon i høysetet. Den blir sånn halvveis tradisjonell denne ukesmenyen (som er litt kort siden vi må forflytte oss vestover før nyttårsfeiringen). 

Mandag: Nakkekoteletter med grønnsaksstuing til middag og bærkake med vaniljeis til dessert.

Tirsdag: Hjortelapskaus til middag og eventuell restebærkake til dessert.

Onsdag: Fisk til middag og aprikossuppe med snøegg til dessert. (Edit: fisken utgikk da butikken ikke hadde fått inn ny fisk. Jeg orker ikke tanken på fisk som har ligget på is over hele jula... Mor fikset fiskekaker i steden.)

Grunnen til at det ikke er planlagt dessert på tirsdagen er at Mor la ned forbud. Hun mente det allerede var nok søtt i huset og at vi helt fint klarte å få i oss nok kalorier uten at jeg presser på med mer. Hmmm, en får bare bøye seg for viljer som er sterkere enn ens egen. Jeg ser jo også at hun har et poeng...

Når det gjelder onsdagens fiskerett så er det endelige valget avhengig av det som er tilgjengelig i butikken og det som mor føler for å lage. Jeg har svært lite erfaring når det kommer til fisk så der har jeg overlatt ansvaret til henne.

Oppskrifter og omtale av resultatet kommer etterhvert som vi får laget maten. Da skal jeg også lage skikkelige linker her. 

Planlegging er ganske gøy det også når en har tid... :)

Ingen kommentarer: