lørdag, desember 25, 2010

1. juledag - julen så langt

Julen 2010 har jammen vært minst like koselig som vanlig.


Julemiddagen var deilig. Pinnekjøttet var passe salt, takket være mors vannsmaking, potetene var passe kokt og undertegnede klarte å smelle sammen en ok kålrabistappe. Jeg er ikke tilhenger av å begrense meg så den inneholder alltid både sjy fra pinnekjøttet, fløte OG smør. I tillegg til tilsmaking med salt og pepper selvsagt.

Til dessert var det multekrem. Det består vel egentlig bare av pisket krem blandet med mulesyltetøy. En liten teskje vaniljesukker i kremen gjør det hele litt mer spennende. Jeg er selv ikke veldig glad i SÅ mye krem, men tradisjon er tradisjon.

I dag er det første juledag. Deilig rolig dag der det egentlig ikke skjer så mye annet enn sløving og matlaging.

Sølvet ble pusset lille julaften.
I dag måtte vi prøve ut noe som ikke var så tradisjonelt. Prøvde ut en oppskrift fra Trines Mektige Matblogg.

Egenprodusert svin (oppalet hjemme på tunet til mor) ble delt opp i passende fileter og stekt i ovn sammen med sjarlottløk, hvitløk og honningsennep.

Når kjøttet var nesten ferdigstekt ble poteter skrelt og kuttet i terninger. De kokes i usaltet vann til de er "mosbare". Mens potetene kokte ble blomkålen stekt mør sammen med aprikosbiter.

Spesielt fornøyde var vi med hvor saftig kjøttet ble og hvor godt det var med aprikos sammen med stekt blomkål.

Tilpasning til eget behov:
Økte opp oppskriften på øyemål for å dekke behovet til de to ulvene i familien. Tenåringsgutter spiser litt mer enn det som er regnet som en porsjon...;)

Vi droppet kapers da ingen av oss er veldig glade i det og det ble heller ikke til at vi brukte laurbærblad. 

 
Siden det blir en del sitting og sløving i jula ble jeg litt rastløs sånn på kvelden. Lette derfor litt i skuffer og skap på kjøkkenet og sammenlignet det jeg fant med diverse oppskrifter rundt om. Valget falt på denne oppskriften på sjokoladebiscotti.

De ble veldig gode, men neste gang så er det mulig jeg droppe appelsinskallet. Tror det blir bedre. 

Når jeg fortalte mamman om hva jeg skulle lage koblet hun det umiddelbart til noe som hennes bestefar (min oldefar) kalte "biskøyter" som fiskerene "før i tiden" hadde med seg på båten når de reiste ut for lange perioder. Tørket brød av diverse typer. Dette var selvsagt for å kunne ta med seg brødmat som ikke råtnet.

Vi diskuterte det litt, men fant vel ut at det ikke var helt utenkelig at det var en kobling mellom biscotti og "biskøyter". ;) 


Disse sammen med litt peiskos gir en DEILIG første juledag. 



Nå skal de bare nytes i ro og fred....

Ingen kommentarer: