tirsdag, desember 21, 2010

Den STORE bakedagen

I går (søndag) tok jeg min egen "utfordring" (se tidligere blogginnlegg) og prøvde å gjøre flere ting på en gang. Det viste seg at det gikk helt fint det så lenge jeg fikk gjøre det på mitt eget kjøkken. :)

Jeg hadde den store bakedagen i går og fikk produsert en hel masse!

Oppskriftene på det jeg fikk laget har jeg funnet på diverse andre blogger. Det finnes så mange flinke damer der ute som lager en hel masse spennende mat. Link til hvor jeg fant oppskriftene er tatt med her sånn at alle får den æren de fortjener.

Først laget jeg konfektcookies. Veldig lett å lage. Den eneste endringen jeg gjorde var at jeg ikke brukte teskjeer til å lage topper, men rullet kuler som jeg trykte flate. Fikk da en mer rund kjeks. Dette var trolig nødvendig fordi jeg hadde litt lite smør i. 
 

De ble allikevel gode og røren var mer enn stor nok til en god "batch". 

Mens de stekte og jeg ellers ventet på oppvaskmaskin og annet hadde jeg litt ventearbeid. Jeg laget chilitrøfler, men det er fryktelig grisete og noe kjedsommelig arbeid. Måtte prøve mange ganger for å få riktig konsistens og til slutt så gav jeg vel litt opp. Disse må oppbevares i kjøleskap hele tiden. I alle fall de jeg laget.. ;)


Tror chillisjokolade blir noe jeg skal bruke til dypping eller topping senere en gang. Ikke lage flere kuler i alle fall. Kan også fungere i konfektformer selvsagt. Da slipper en problemet med kulelaging.

Når jeg var ferdig vasket og boller og kar var klare for nye eventyr gikk jeg videre til honningkaker.


Disse er aller best rett etter de kommer ut av ovnen. Da er de supermyke og deilige!
Når de er kalde så er de nok best med melk eller kakao. ;)

Jeg koste meg med å pynte med melisglasur på de fleste, men jeg sliter nok litt med kreativiteten så det ble mye "God Jul!". Ser egentlig mest ut som om det er en 10-åring som har pyntet, men det er jo gøyen i hjemmelaget er det ikke?



Pyntingen foregikk mens jeg hadde tranebær og pistasj - biscotti  i ovnen. De skal jo stå en stund og noe må en jo gjøre mens en venter... :)

Det å riste nøttet på pannen er ganske vanskelig for en som er så distre som meg. Det var rett før hele greia svidde seg! Her gjelder det å passe på! ;)

Det meste av det som ble laget havnet i cellofanposer.

Mens jeg ventet på at de skulle kjøle seg ned laget jeg pikekyss. Eller... jeg prøvde å lage pikekyss, men her gikk noe veldig galt så de fløt bare utover. Mulig jeg hadde sukkeret i for fort eller noe sånt. Det ble dermed marengspletter i steden. Ikke noe i veien med smaken selv om de ikke helt ser ut som de tradisjonelle pikekyssene (som jeg forresten fikk laget i dag).
 
Gårsdagens "pletter"

Dagens pikekyss

Heeeeelt til slutt på søndagskvelden fikk jeg stablet sammen noen sånne glass. Måtte tilpasse oppskriften litt sånn at jeg fikk de oppi glass som egentlig var litt for små, men de ble fine allikevel. Det er vel ikke noe i veien for å knekke frem kalkulatoren innimellom vel?

Etter en god natts søvn og en liten 8-timer på jobb var jeg i gang igjen! Jammen blir en bitt av basillen når en først er i gang. For min del ligger det mye i det å skrive handleliste og å handle. Det er litt bøyg å komme over, men når jeg først har ingrediensene i hus så er det veldig lett å bare dulle avgårde på kjøkkenet. 

Siden mandagskvelden er liiiitt kortere enn søndagen var så ble nok produksjonen noe mindre, men kos var det allikevel. 
Fant denne fine oppskriften på mandelkjeks med sitron

Først skal en skolde og avskalle mandler. Det er ikke vanskelig, men litt knotete. Et godt triks er å tømme mandlene fra kokende vann i en sil, skylle kjapt med kaldt vann, riste av og legge alle mandlene i et kjøkkenhåndkle. Brett håndkleet over og gni de sammen litt... og presto!! Skallene ramler av nesten helt av seg selv.

  

Når disse skal sprøytes på plate så vil jeg anbefale å lage de litt mindre enn en vil at de skal være. De både "hever" seg litt og sklir utover. Mine ble litt store, men de smaker deilig av skarp sitron og søt mandel!

 

Og helt til slutt på mandagskvelden så ble det jammen enda en liten ting! Jeg testet litt selv og til slutt fant jeg en veldig fin blanding til pikekyssene. Ca 4 eggehviter piskes sammen med en klype salt. Tilsett så ca 100 gram vanlig sukker og 100 gram demerarasukker. Demerarasukkerert vil ikke smelte mens en pisker slik som det vanlige sukkeret, men det smelter når toppene står i ovnen og lager deilig seig konsistens på pikekyssenen i tillegg til å gi de en litt spesiell smak.
 

Men da var det natta og en bør finne senga. Siste arbeidsdag i 2010 i morgen og så er det bare juleferie og familie som står i fokus. Det blir jammen deilig!

Ingen kommentarer: