torsdag, april 21, 2011

Kjøttkaker i brun saus etter mors oppskrift

Påsken er enda i sin spede begynnelse, men magemålet er drastisk utvidet allerede. Det er spising fra morgen til kveld her i huset, men en klager vel ikke av den grunn?

Innimellom sløving, tv-serier, småprat og hagesitting er det mat i alle former og varianter. Det ble forresten ikke så mye hagesitting i dag før dis og tåke overveldet solen. Vi håper på bedre tider, når en tenker værmessig, i løpet av helgen.

Dagens middag er nok en av mine absolutte favoritter. Mor hjemmelagede kjøttkaker! :D


Kjøttkaker til ca 3 personer: 
  • 400 gr kjøttdeig/karbonadedeig
  • ca 1  ts salt
  • ca 1 ts grovmalt pepper
  • ca 2 toppede ss potetmel
  • ca 2 dl vann

Bland kjøtt og salt godt før du blander resten oppi. Bland i alt potetmelet før du sper med vann litt etter litt.


Lag passe store kjøttkaker med en spiseskje. Rull dem i håndflaten til de blir fine og runde. Dypp skjeen i kaldt vann mellom hver kake slik at det ikke klistrer seg.


Stek kakene til de er brune på alle sider. Ta stekepannen av varmen og la kakene stå under lokk til sausen er klar.

Saus:

Smelt smør i en stekepanne, bland i nok hvetemel til å få en god blanding.

Rør godt til det er brunt ca 5-10 minutter.

Tilsett vann litt etter litt. Rør godt mellom hver gang. Spe til riktig konsistens og la koke i minimum 10 minutter. Kan gjerne stå så lenge som 30 minutter, for at smaken skal kunne sette seg skikkelig. Smak til med salt og pepper mens den koker.

Ha kjøttkakene oppi sausen og la de trekke i ca 5 til 10 minutter.

Server med erter, ertestuing eller grønnsaker etter ønske. Noen ønsker selvsagt også tyttebærsyltetøy.

Selv går jeg for den enkle versjonen, bare med erter, men i tillegg skal potetene moses skikkelig godt i et hav av saus! We all have our ways! ;)

3 kommentarer:

alexia sa...

Siven- jeg klarer ikke kommnetere på de nye innleggene dine! Har du lagt inn en sperre så det ikke går an eller er det meg som er blitt helt bak mål teit nå?

Har vært på ferie lenge og i feriemodus lenge og lite aktiv i blogglandia. Men nå er jeg her. Og vil kommentere. Kjøttkaker er godt- men gammelt nytt. Er det bare meg som er helt fjern? Er det kommnetarfelt et sted på de siste innleggene dine?

Siven sa...

Hei Alexia. Jeg har ikker gjort noe med innstillingene, men har merket en liten nedgang i kommentering. Skal skrive et innlegg om det snart og se om det er flere som sliter.

Ellers må jeg jo si at jeg virkelig setter pris på pågangsmotet når du leter så langt bak for å få kommentert. Håpet vi finner en løsning snart!

alexia sa...

ja det må du...og jeg skal øve på å skrive kommentar - ikke kommnetar haha!