onsdag, mai 25, 2011

Røstipoteter

Jeg er litt gal etter poteter. Om det er kokte poteter, potetgull, bakte poteter, potetbåter, potetgull, pommes noisettes, potetsalat, potetgull, hasselback poteter, pommes frites, osv, osv sa jeg potetgull? Ja, litt gal etter poteter.... ;)
 
Derfor har jeg i dag laget mine helt egne røstipoteter. :D 



Superenkelt å lage! 

Du trenger: 
Poteter
Smør
Salt
Pepper
Annet ønsket krydder (Jeg bruker chilli)


 Skrell så mange poteter som du trenger (Det vet du best selv).

Riv disse potetene (Jeg bruker grov rasp).

Legg de raspede potetene i et rent kjøkkenhåndkle og vri ut det meste av vannet (saften?). Dersom du ikke har eller har lyst å bruke kjøkkenhåndkle kan også et nytt vaskenett brukes (jeg foretrekker disse da det er enklere å få ut væsken).

Bland potetene med smeltet smør (ca 1 ss per potet) og smak til med krydder og salt. 

Smelt smør i en stekepanne (middels IKKE høy varme). 

Form potetene i kaker av ønsket størrelse og trykk flat. Stek til kaken er fint brunet, snu og brun videre der. Husk å ikke ha for høy varme! De skal steke helt igjennom vet du.... ;) Rå potet inni er ikke godt. 

FERDIG! :D

Spises helt alene eller brukes som tilbehør til de fleste kjøttretter. 

Min plan var egentlig å lage svinemedaljonger sammen med potetene denne gangen, men så sporet det hele av... ;)

Fin onsdag til dere alle!

15 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jeg er også veldig glad i poteter, helt politisk ukorrekt i disse dager når det er så mye fokus på karbohtdrater..

Men røstipoteter er faktisk en av de potetvariantene jeg ikke er SÅ begeistra for....Hm, ikke meninga å fornærme deg for andre gang i kveld. ☺

Siven sa...

Ikke fornærmet. Smak er smak og den skal en få ha helt selv. :D

For andre gang? Hva har jeg gått glipp av?

Unknown sa...

Alle prater om ris, jeg prater om poteter. Fordi det er best!

Liker du ikke Bean?! Uhørt. Hehe.

Siven sa...

Karianne: Liker ris også jeg, men det er ikke like... variabelt? Og så får en ikke skikkelig chips av ris. ;)

Beankommentaren har jeg svar på hos deg. :)

Unknown sa...

Godt med røstipoteter ja!
Men superenkelt...? Nei, det er eg ikkje heilt enig i.. :)

Siven sa...

Kan vel være litt vanskelige å snu hvis en lager de for store, men hva byr ellers på utfordringer?

Whitebite sa...

potatoes or potatoes?
godt er det.. dine røsti ser gode ut, men det er ikke mine.sukk.

Siven sa...

Whitebite: Ja, takk begge deler!

Noen idé om hvorfor de ikke blir gode? Kan ikke se hvor det kan gå galt... med mindre du ikke liker poteter da selvsagt... ;)

Unknown sa...

Ris er så håpløst å spise, synes jeg. Det blir med overalt. Har du forresten sett trommesketsjen til Atkinson? Også ganske så morsom!

Siven sa...

Griser du veldig når du spiser?? ;)

Nei, tror ikke jeg har sett trommingen. Skal sjekke det. :)

Janet sa...

Mmm. Takk for oppskrift. Skal definitivt prøves en dag.

Siven sa...

Anbefaler å dra på litt med krydderet. Da blir alt så mye mer spennende! :D

Ramme Alvor sa...

Så enig med deg, pote er heilt himmelsk i alle fasongar!

Klem!

Anonym sa...

Og rasper\finhakker du litt løk og blander i sammmen med potetene, så blir de enda bedre :P

Klem fra Mamma

Siven sa...

Du skal nå ha løk i ALT også da Mamman! :D

Men joda, enig! :D