søndag, april 03, 2011

Grove rundstykker med solsikkefrø

Jeg jobber med å bli flinkere til å bake. Dette med gjærbakst er enda ikke noe jeg er helt komfortabel med, men her om dagen fikk jeg faktisk til noen helt supre, grove solsikkerundstykker. Jeg baserte meg på ferdigblanding Møllerens Grovbakst, som er en blanding av grov hvete og rug. Det går selvsagt an å sette sammen melblandingen selv, men for meg som er novise her så var dette tryggest.


Ingredienser:

  • 500 g møllerens grovbakst
  • 1 ss smør eller olje
  • 1 ts salt
  • 1 ts sukker
  • 1,5 dl solsikkefrø til deigen
  • 0,5 dl solsikkefrø til "pynt"
  • 25 g fersk gjær
  • 3 dl vann

Spar litt av melet til justering og utbaking. Bland alt det tørre i en stor bolle. Smelt smør, tilsett vann og juster temperaturen til ca 37 grader. Bland gjæren ut i væsken. Hell væsken over det tørre og elt deigen godt i ca 5 - 10 minutter. Juster konsistensen med mel eller litt mer vann.

Dekk bollen med plast og sett bollen på et lunt sted. La deigen heve i ca 1,5 time.

Etter heving skal rundstykkene rulles ut. Del deigen i passe stykker (8 - 10 stk). Form deigleivene til rundstykker, pensle med vann og rull hver enkelt i solsikkefrø. Legg rundstykkene på en bakepaprikledd stekeplate, dekk med plast og etterhev i ca 30 minutter.

Stek midt i ovnen på ca 220 grader i 12 - 15 minutter. Avkjøl på rist.

Mine ble spist med deilig jarlsberg og chorizo.

4 kommentarer:

Hannemor sa...

ååå..snadder!!

Siven sa...

Ja, de var gode. Fungerer helt fint å fryse de også. Så kan de tas opp når en trenger.

Solveig sa...

Deiga er laga og eg er spent på resultatet :)

Siven sa...

Håper det blir bra! :-)

God jul!