tirsdag, mars 01, 2011

Løksuppe

Helt blakk og tomt kjøleskap? Søndag og ikke lyst å gå ut for å jakte søndagsåpen butikk? Saltsyk og lyst til å være "sunn"? Dårlig tid, men lyst til å lage "hjemmelaget"? Lyst på vegetar, men usikker på hva?


Løksuppe er løsningen på alle disse "problemene". Det er enkelt, kjapt, billig og du trenger nesten ingen ingredienser. I listen under står det jeg brukte, men annet krydder kan brukes (oregano, merian), du kan ha oppi hvitløk, purre, vårløk, hvitvin, eller kanskje du vil kreme den?

Ja, gjør som du vil, men jeg kan si at denne enkle er også veldig god!

Til en:

  • 1 gul løk
  • 1 rødløk
  • smør til steking
  • 1 l vann
  • 2 buljongterninger (kylling, kjøtt eller grønnsak)
  • 1 laurbærblad
  • 1 ts timian
  • 1 ts pepper
  • 1 skivee loff
  • 2 ss revet jarlsberg

Kutt løken i strimler. Smelt smør eller olje i en stor kasserolle og surr så løken til den er mør og gylden. Tilsett så vann, buljong, laurbærblad og timian. La det hele koke i ca 30 minutter. Smak til med pepper før servering.

Skal du gjøre dette skikkelig skal du så helle suppen i en bolle, legge brød på toppen og strø ost over. Den skal så gratineres i ovnen før den serveres. Ca 200 grader til osten er smeltet og litt brunet i kantene.


Jeg hadde ikke loff, men jeg hadde hvitløksbaguetter i frysen. Den ble stekt i ca 10 minutter i ovenen, skåret opp og så brukt i steden for vanlig loff i suppebollen. Det fungerer det også. ;)

3 kommentarer:

Hannemor sa...

Nam-nam.. den ble en favoritt her i gården :))

Bondekona sa...

Åh, den så kjempegod ut!
Må prøve...den også.
:)

Siven sa...

Ja, jeg må si jeg er ganske ny til løksuppe, men det var overraskende enkelt, overraskende godt og veldig veldig tilfredsstillende!

Hva mer kan en kreve av en middag? ;)