fredag, mars 25, 2011

Langhelg i London - del 1 - Le Gavroche

Omtrent på denne tiden for en uke siden var vi på vei til lunsj på Le Gavroche i London. Sjefen for showet heter Michel Roux Jr og i motsetning til mange andre kjendiskokker så fremstår han som en utrolig sympatisk mann. Om det var han som laget mat til oss er vel heller tvilsomt, men han var der, og var faktisk innom alle bordene for å hilse på også. :D


Nå skal jeg nok banne litt i kirka er jeg redd... maten var ikke SUPERDUPERKJEMPE spesiell. For all del, det var godt, men det var vel ikke SÅ mye bedre enn alt annet jeg har smakt. Det at vi spiste en fastsatt lunsjmeny kan ha innvirket, men det er også mulig forventingene var skrudd litt høyt. Når det er sagt så vet jeg ikke om så mange andre steder som serverer 3 retters meny (av slik kvalitet) + vin til omtrent 500 kroner per pers. Lunsjmenyen hadde tre valg per rett så her var det muligheter for variasjon.

Det jeg fikk:

Forrett: Soppsuppe med kylling og parmesan
Hovedrett: Kanin med stekt potetskive, paprika og squash 
Dessert: Krydderkake med rabarbra og karamell/vaniljeis og krokanbiter
Etterrett: Utvalg av søte smakebiter + kaffe 

Må vel si at desserten var høydepunktet. Kaken var nydelig med syrlig rabarbra og søt is med krokanbiter. Ellers tror jeg også jeg fikk den beste espressoen noen sinne (eller jeg fikk vel strengt tatt to).

Det jeg likte best med det hele var atmosfæren og de utrolig oppmerksomme kelnerene som stod for en service som er i en HELT annen liga enn jeg er vant til. Det var SÅ viktig at alle fikk mat samtidig at det nesten laget skandale når en av de yngre kelnerene var litt kjapp i vendingen. Det at en hverken får sette seg eller reise seg uten hjelp fikk meg til å tenke det at hvis en ble vant til slikt så ville en ende opp med å sitte bums på rumpa på gulvet når en kommer til Norge.....I tillegg er det en spesiell nytelse i å komme tilbake til bordet etter en tur på toalettet (som noen selvsagt fulgte deg til før de åpnet døren for deg) og oppdage at noen har vært der og brettet servietten din pent sammen for deg.


For noen som er SÅ lite sofistikert som meg så var dette godt over grensen til ubehagelig den første halvtimen, men så ble en vant til det og.... ja, jeg kunne virkelig blitt vant til det der altså! :D Mere service people!!

Ja, nå ble dette et mye lengre innlegg en jeg hadde tenkt. Skulle egentlig forklare "kort" om shopping, det en fikk med seg hjem, musikal og ellers andre betrakninger rundt byen London... Det får bli en del 2 eller 3 her tror jeg.

Som konklusjon vil jeg bare si: Le Gavroche anbefales! Dersom du vil ha en noe mer spennende matopplevelse enn det jeg fikk så er det nok sikrere å gå til middag å heller legge litt mer penger i det, men dersom du bare vil oppleve noe som er litt utenom det vanlige og vil prøve om det passer deg først så er lunsjmenyen et rimelig alternativ, for oss nordmenn i alle fall....

Ingen kommentarer: