mandag, februar 28, 2011

Mandagsmiddag over mange mandagsmiddager! (Torsk med bacon)

Det kan se ut som om jeg er på fiskekjøret. Jeg får sånne raptuser innimellom der jeg spiser veldig mye av det samme, for så å bli veldig lei. Så får vi se hvor lenge fisk er ønskemat.

Siden det ble pestomarinert torsk på fredag så ble det i dag stekt torskefilet med bacon. I dag er jeg mye mer sikker på at jeg har fått fisk som var i god "form" og jeg har også funnet ut hva de rare datoene på tavla i butikken betyr.

Dette skyldes selvsagt at jeg i dag fikk tak i en dame i disken som faktisk visste hva det hele gikk i. Dato frem i tid var da altså "utløpsdato/siste forbruksdato". Da kan jeg holde styr på det selv i steden for å stole på betjeningen. Glad-Siv!

Det er litt pinlig å kalle dette en oppskrift, rett og slett fordi det er så innmari enkelt å lage, men hvis vi kaller det et middagstips med fremgangsmåte i steden? ;)

OK, det finnes ikke en måte å få dette til å se BRA ut!! Ikke med mobilkamera og mine ferdigheter i alle fall...

Ikke noe fancy, men litt salt må en jo ha til torsk. En skikkelig "norsk" middag dette her.

Til en person:

  • 160 gr torskefilet uten bein og skinn
  • 2 poteter
  • 50 gr bacon
  • smør til steking
  • pepper
  • salt

Kok poteter. Når det er ca 10 minutter igjen av koketiden sprøsteker du bacon. Krydre fisken med salt og pepper og stek den noen minutter på hver side. Se an tykkelse for å få dette riktig. Husk at fisk sjeldent trenger så lang tid som du tror. Og legger du den til side litt så ettersteker den også. 

Serveres akkurat slik det er - poteter, fisk og bacon på toppen. Smelt kanskje også litt ekstra smør og drypp dette over. Det var sånn "saus" som bestemor laget når jeg var liten. ;)


 Håper ellers at alle koser seg i mandagen. Når en leser alle de litt "overhappy" blogginnleggene rundt om i dag så skjønner en godt at våren nærmer seg. Noen minutter dagslys hjelper virkelig på almenntilstanden altså! :)

Ingen kommentarer: