mandag, mai 09, 2011

Siv leser 2011 - oppdateres fortløpende

Siden jeg slet sånn med å sette sammen oversikten fra 2010 tenkte jeg at jeg skulle oppdatere en post her etterhvert som jeg leser nå i år. Hvis jeg husker det da..

Kom selvsagt på en masse bøker som ikke kom med i listen fra 2010, men det er vel ikke noe krise egentlig. Kanskje det kommer en omtale av de senere... Hvis ikke så kan en alltid kikke på min profil på Bokelskere.no. Der har jeg lagt inn en del flere og også registrert terningkast.

Kanskje det også kommer noen favorittsitarer der etterhvert. Men nå til poenget av dagen...

5. januar var jeg ferdig med første bok av året. Den fikk jeg til jul av min kjære venn Kjetil. Hadde ønsket meg denne slik at jeg endelig kunne avslutte Twilight-serien.

Siste bok het Breaking dawn og er fjerde boka i serien om Bella som forelsker seg i vampyren Edward Cullen. Ja, ja, jeg vet det høres korny ut og... kanskje det er det, men hvis en leser litt mellom linjene og ikke bare tenker "vampyrhistorie" så er faktisk historien godt fortalt. Det kommer overraskelser, nye ideer, spenning, kjærlighet, samhold og en masse annet. Ja, det kan også være mørkt til tider, men etter regn kommer sol er det ikke så? Litt sånn her også.. ;)

Jeg har ikke tenkt å si så mye om hva som skjer i løpet av serien og spesielt ikke om hva som skjer i løpet av boken. Syns alltid det er synd når en får slutten før en får historien. 


Jeg er jente og det er jo ikke tvil om at dette er en jenteserie. I følge bokelskere.no er bare ca 3 % av de som har listet at de har lest boken menn.... og gjennomsnittsalderen for de som har lest den..... 22 år. Jeg er sånn halvveis i målgruppen. ;) 

Tror det må bli terningkast 5 (gjennomsnitt for serien).
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Det går selvsagt ikke lang tid fra en bok til en annen så er allerede begynt på neste, . En sånn bok som en bare MÅ ha når en har plukket den opp. Tjukk og vakker med MANGE sider å kose seg med. GOD å holde rundt. :D

I dag ble den enda tjukkere....rett og slett fordi veska fylte seg med snø på vei hjem fra jobb. Vann og bøker går ikke så godt overens, men jeg syns ikke det gjør noe at en bok ser ut som om den har vært misbrukt litt. :D

Boken det er snakk om er Kate Mortons The Distant Hours. Eventyr for voksne sier de som har lest de.n Tror det passer meg helt glimrende!


I dag leser vi 13. februar på kalenderen og jeg er endelig ferdig med boken. Det å si endelig er ikke helt riktig. Den har lagtfra vært noen lidelse å lese. Ikke en lidelse av den dårlige typen i alle fall... Jeg har kost meg mens jeg har holdt på!

Historien er litt slitsom å lese siden den fortelles fra mange forskjellige synspunkt. En er på ett eller annet tidspunkt inne i hodet på nesten alle personene som er nevnt i boka. Historien blir fortalt opp til et bestemt punkt hver gang og så begynner en på nytt igjen fra et annet ståsted. Det fører til en konstant oppbygging av spenning og så en litt utilfredsstillende omstart.

Jeg kan trøste med at en på slutten får en slags avklaring. Det meste blir klart og oppgjort, men jeg er ikke sikker på om det gjør det hele bedre. Jeg var nesten litt skuffet over at alt ble gjort så klart.

Innimellom ønsker en nesten at ting blir holdt i mørket. At en skal ha muligheten til selv å lage sin egen historie og teori rundt hva som egentlig skjedde. Nå har en selvsagt hatt denne muligheten i ca 600 sider av boken så det kan være det som har ført til deler av denne skuffelsen også.

Nå hørtes jeg fryktelig negativ ut, men det var ikke meningen. Jeg anbefaler boken på det sterkeste! Til jenter/damer i alle fall. Til de som kan leve seg inn i kvinnesinn og alle de rare ideene vi har oppi der.

Boken handler om drømmer, kjærlighet, skuffelser, søsterkjærlighet og felles avhengighet, mordatter-forhold og de vansker som kan oppstå der og en masse, masse mer.

Det å avslutte denne boken på morsdagen virket veldig passende og jeg vil avslutte med en liten kommentar med det i minnet:

Pass på din mor og husk at hun ikke bare er din og andres mor, men også en person som en gang var på din egen alder og hadde et eget liv som du kanskje vet lite om? En person som hadde (eller har?) noen av de samme ideene, tankene, ønskene og drømmene som det du har. Mødre er også mennesker.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

9. mai: 

Det har gått litt trått i lesingen i år. Jeg har begynt på Alexandre Dumas' Vicomte De Bragelonne, men er ikke ferdig enda. I tillegg lånte jeg en bok av min mor når jeg var der ute i påsken.

Den gjorde jeg ferdig i dag over en deilig middag på Zupperia. Jeg må si jeg koser meg på restaurant alene med bok også jeg. På deilige dager som dette så er det ren nytelse!

Men til boken!

Jeg har nå altså lest ferdig Hvite duer av Sally Beauman (originaltittel Danger Zones). I begynnelsen var jeg forvirret. Du blir presentert for MANGE personer på en gang og det er vanskelig å vite hvem som er hovedpersonen. Det viser seg at det er mange hovedpersoner. En får et lite innblikk tankemønsteret og motivasjonen til de fleste etterhvert.


I tillegg til å ha flere hovepersoner så har boken også flere historier. Det er kjærlighet, sex, svik, krim, narotika, galskap, drap og insest. Det er i det hele ikke mangel på historier.

Til tross for overflodet av mennesker og temaer så blir det ikke altfor uoversiktelig. Det er imponerende behersket det hele. Litt action får en også i tillegg til noe forklaring og oppklaring.

Dessverre tror jeg hun gikk tom for blekk i skrivemaskinen før hun fikk gjort siste siden komplett. Siste setning var ikke like banal som "Og så våknet de og det oppdaget at det hele var en drøm.", men lite tilfresstillende var den i alle fall.

Vil jeg anbefale den? Joda, grei lesing det her. Kommer ikke til å gå ned i min bok som STOR litteratur, men en har ikke kastet bort tiden dersom en blar gjennom denne.

Nå videre med Vicomte De Bragelonne. 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fortsettelse følger......

5 kommentarer:

Alexia sa...

Gode boktips er alltid bra- men akkurat nå for tida er det kun skolebøker, barnebøker og blogger jeg rekker over.

Før fikk jeg ikke sove om jeg ikke hadde en bok på senga..

Siven sa...

Litt av grunnen til at det går sakte er at jeg også MÅ lese litt pensum. Selv om jeg sikkert leser mye mindre pensum enn jeg burde.

Det der med bøker går alltid i faser uansett. En får nye de når en kan og så står de seg fint i hylla i den tiden en ikke klarer over de. Deilig sånn. :)

Whitebite sa...

bøker er et must! Mange bøker på nattbordet. Hvilken forfatter liker du best??

Elisabeth, innerst i veien sa...

Har faktisk ikke lest noen av disse...Jeg skal i gang med Panserhjerte av Jo Nesbø, men det siste året har jeg fått lest skremmende lite....mulig det har noe med bloggaktivitet å gjøre, ja.. :-)

Siven sa...

Whitebite: Tror ikke jeg har noen favorittforfatter. Den som kommer nærmest må vel være Jan Guillou. Kommer gjerne av at jeg liker tidsperioden han skrev om i serien om Arn. :)

Elisabeth: Jeg er fryktelig dårlig til å lese bøker skrevet av norske forfattere. Kanskje det burde bli et prosjekt en gang. Du får fortelle oss hvordan det går med Panserhjerte. :D

Blogging tar faktisk ikke bort så mye av lesetiden min. Den plukker faktisk mest av tv-tiden. Bøker leses på bussen, på restaurant, i park eller i senga. Der har jeg ikke pc med. :D