søndag, mai 15, 2011

Sanctum - film

På fredag var jeg på kino igjen. Hvilken film vi skulle se ble bestemt ut fra at tidspunktet den gikk på passet med når det var mest praktisk å gå. Selv når det er helg er det ikke alltid lett å bare ta fri for enkelte. :)


Filmen handler om en gruppe huledykkere som utforskrer en av verdens største naturlige undervannshuler. Det vil si hulen er sakte men sikkert blitt gravd ut av vannet som har rent ned i dette hullet.


Poenget med ekspedisjonen er å finne en vei gjennom hulen fra dette hullet og helt til havet. Ekspedisjonen har allerede vært i hulen i ukesvis uten å klare å finne veien, men det hele blir dramatisk da en syklon slår til og vannet flommer ned i hulen. Da blir det en nødvendighet å finne veien ut for å overleve. 



Jeg ble sittende å holde pusten store deler av filmen, rett og slett fordi at det er mange nydelige undervannsscener, og når en er under vann så holder en pusten! :D 


Det er klaustrofobisk, mørkt, vått og kaldt. 

 

Historien her er rimelig overtydelig og en vet jo gjerne hva som kommer til å skje, til en viss grad. Det kommer allikevel noen overraskende momenter her og der og filmen er verdt det kun for alle de FANTASTISKE hulebildene. Verden er jammen vakker selv om den er dødelig!  

Jeg gir filmen plusspoeng for ikke bare å ha brukt amerikanske skuespillere. De to hovedrollene spilles av Richard Roxburgh som er ekspedisjonssjef og Rhys Wakefield som spiller hans sønn.


9 kommentarer:

Whitebite sa...

høres spennende ut.. men jeg er ekstremt kresen på filmer, spesielt mht amerikanske filmer. Alle elsket feks Avatar..men nja, jeg synes ikke den var såå fantastisk..
Skuespillerne må være flinke, det er det viktigste.

Siven sa...

Da er nok ikke dette filmen for deg. Jeg likte Avatar jeg. :D

Denne er ikke SUPER, men helt ok helgeunderholdning. Følger en god del av de normale amerikanske malformularene.

Jeg har sett en annen film denne helga også, men ikke lagt ut innlegg om den enda. Kanskje det er mer din stil?

Hva liker du da?

Pia sa...

Takk for filmtips! Det blir lite kino på meg, men gutta har lyst til å se den nyeste Pirates of the Carribean når den straks kommer.
Du - ofte er det vanskelig å få lagt inn kommentarer her - den nederste skriften overlapper skriften øverst på forrige innlegg, om du skjønner hva jeg mener. Vet ikke om andre får det fram sånn på sine skjermer?

Siven sa...

Jeg skal nok få med meg den nye Prates filmen jeg også. Jack Sparrow ER en favoritt! :D

Jeg har sett den forskyvningen jeg også noen ganger. Veldig slitsomt. Dessverre vet jeg ikke hva det er som gjør det... :(

RoseSommer sa...

Uææææ, vet ikke om jeg tør å våge meg på denne filmen, for jeg har ganske mye klaustrofobi!
Flott hvis du vil linke til meg!
Ha en fortsatt fin mai.

Whitebite sa...

liker pirates! (spesielt Johnny Depp♥♥ åhhh...sukk♥)

Hva jeg ellers liker? tja si det..
Men jeg har usedvanlig bra filmsmak.
Det ser jeg jo med egne øyne:o)

(Avatar var grei den altså, men ikke beste filmen jeg har sett..)

Whitebite sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Siven sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Siven sa...

Det kommer nok flere "anmeldelser" her så det er bare å følge med.. ;) Stay tuned som noen ville si.

Lurer på når det uttrykket skal gå ut av vokabularet jeg. En "tuner" vel ikke så mye nå lenger..