lørdag, januar 15, 2011

Varm melk med honning + +

Jeg er glad i kjerringråd. Det er ikke alltid jeg tror noe på de, men de er ofte fornøyelige å lese og noen har psykologisk effekt om de ikke egentlig hjelper. Jeg dropper derfor innimellom innom denne siden. Der står det mye rart og mange råd, men det beste er egentlig kommentarene til alle de som har prøvd de ut.

Vond hals har plaget meg litt ekstra den siste uka og jeg tenkte jeg skulle prøve ut et gammelt kjerringråd mot akkurat dette. Siden det er kveld og det ikke ville være dumt å få seg en god natts søvn på toppen så tenkte jeg at varm melk med honning måtte være perfekt.

Jeg syns egentlig at den helt enkle melk + honning kombinasjonen er litt kjedelig. Jeg tilsetter derfor litt ekstra i min melk slik at den blir litt mer spennende. 

 

Til en stor kopp trenger du:

  • ca 3 dl melk
  • 1 ss honning
  • 1/2 ts kanel
  • 1/2 rute hvit sjokolade

Varm opp melken i en liten kasserolle. Rør ut honning og kanel. Når melken når kokepunktet tar du den av varmen. Tøm melken oppi favorittkoppen og riv litt hvit sjokolade over. Nyt!

Det er jo selvsagt honningen i dette brygget som skal hjelpe mot vond hals. Honning skal også kunne hjelpe mot en masse andre ting. Alt fra hemoroider og kviser til brannsår, slanking, helvetesild og pollenallergi så vidt jeg har sett. Det er vel den antiseptiske effekten det går på i de fleste tilfeller. Det skal visst også fungere bra på sår.

Honning har vi mennesker brydd oss om veldig lenge. Den eldste honningen vi har funnet var ca 3 500 år gammel. Egypterene visste å kose seg de også. :)

Med så mange gode argumenter så er det bare å finne frem den gule boksen i skapet. Putt honning både i mat og drikke, men ikke gi det til barn under ett år.

3 kommentarer:

Hege sa...

Hei! Så koselig at du fant bloggen min og la inn en kommentar! Det setter jeg STOR pris på:)
Melk med honning høres deilig ut! Det er det jammen lenge siden jeg har drukket... Fin blogg du har! Titter innom igjen jeg!

Klem fra Hege

Bjørg sa...

Jeg elsker varm melk, skal huske dette tipset.

Ingunn sa...

Hei Siven! Jeg sverger også til kjærringråd når jeg er syk :-) Jeg pleier drikke te av ingefær, honning og sitron. Første gang jeg smakte det var i forbindelse med revy for mange år siden. Instruktøren var bekymret for at deltakerne skulle miste stemmen, og dette var visstnok et utbredt brygg i teater bransjen. Og så smakte det godt. Siden den gang har jeg laget det mange ganger, og jeg synes det virker hostedempende blant annet. Ingefær skal ha en slik effekt. Det skal også hjelpe mot kvalme og har mange antidoksanter. Og honning er honning hjelper også og sitron har C vitamin :-) Anbefales varmt ;-) Har lagt ut en sak om dette da jeg var syk for ett par uker siden: http://min-middag.blogspot.com/2011/01/te-av-fersk-ingefr-sitron-og-honning.html

God bedring forresten! Hilsen Ingunn, MinMiddag