torsdag, januar 13, 2011

Wok med det jeg hadde i skapet

Når en sitter hjemme og er syk sånn som jeg har gjort i dag så blir en etterhvert litt rastløs. Er syk nok til å ikke gå på jobb (feber), men ikke syk nok til å ligge rett ut i senga hele dagen.

Har derfor flyttet meg til sofaen, men når dagen går så blir en også sulten. En trenger jo mat selv om en er syk. Konsekvensen av å være full i feber er at en ikke har noe spesielt lyst til å gå ut for å handle og en burde vel heller ikke det...

Måtte derfor kikke litt ekstra i skapene for å finne noe å lage. Jeg snublet over en masse krydder som jeg hadde glemt at jeg hadde så om ikke lenge må jeg få laget meg en bedre ordning for oppbevaring av disse. Kikket litt på denne og ble supermisunnelig... Tror noe lignende må bli hobbyprosjekt om ikke lenge...

Men til maten! :)

Når en er i tvil så kan en nesten alltid lage WOK!
 

Jeg hadde kylling i fryseren og en del grønnsaker i kjøleskapet og chillisaus har jeg jo ALLTID. Ris fant jeg også, bakerst i skapet.

Til 2 personer trenger en:
  • 1 - 2 stk kyllingfilet
  • 1 gulrot
  • 1/2 rød paprika
  • 1 bit ingefær
  • 1/3 - 1/2 broccoli
  • 120 gr ris
  • søt chillisaus
  • olje til steking
Først setter en risen til koking. Mens denne koker skjærer en kyllingen i strimler og grønnsakene i passe store biter. Jeg liker å skjære gulrot i ganske tynne strimler, men beholder broccolien i relativt store biter. Finhakk ingefær.

 
 

Stek kyllingen i en dyp stekepanne eller i en wok. Legg kjøttet til side mens du steker grønnsakene. Begynn med gulrot og broccoli siden de må steke lengst for å bli møre og tilsett paprika og ingefær etter noen minutter.


Ha så kyllingkjøttet og risen oppi woken sammen med grønnsakene. Ha noen spiseskjeer chillisaus over det hele og bland godt. Når alt er gjennomvarmt igjen er den klar til servering.


Siden det bare er meg her i huset har jeg med denne oppskriften sørget for at jeg også har kveldsmaten klar. Siden en gjerne blir slappere utover kvelden så kan kanskje dette være like greit.

Ha en fortsatt fin januardag! Det er snart helg!

Ingen kommentarer: