onsdag, januar 19, 2011

Gullars-gryte (Siv-tilpasset Gulasj)

Prosjekt "Bli Frisk" fortsetter med denne litt sterke og veldig varme suppen. Tittelen fikk jeg fra en kollega da jeg fortalte henne hva jeg skulle lage til middag. Grunnen til at jeg ikke føler for å kalle dette en Gulasj-suppe er at jeg har tilpasset den litt til det jeg hadde og det jeg fikk på butikken. Jeg har også fjusket litt i tilberedingen slik at det skulle gå kjappere. Jeg lager jo tross alt bare mat til meg selv. Orket ikke vente i timesvis før jeg spiste.


I skrivende stund oppdaget jeg at det også er en annen og mye flinkere blogger som har skrevet om akkurat denne suppen i dag.... Hvis du vil se en annen og trolig mer korrekt måte å gjøre dette på kan du se her.

Til to stykker + rester til kveldsmat trenger du:

  • 400 gr kjøttdeig/karbonadedeig
  • 150 gr bacon
  • 2 poteter
  • 1 stor gulrot
  • 1 løk
  • 1 vårløk
  • 1 fedd hvitløk
  • 1/2 paprika
  • 1 boks hakkede hermetiske tomater
  • 1/2 liter kjøttbuljong
  • 1 ts paprikapulver
  • 1 ts pepper
  • 1/2 ts karve
  • 2 ts chillipulver
  • 1 ts timian
  • 1 ts oregano
  • 1 ss sukker

Stek kjøttet i en dyp stekepanne eller en gryte sammen med bacon og løk i terninger. Mens dette steker skreller og kutter du poteter og gulrot i terninger. Skjær vårløk i ringer og paprika i strimler.

Når kjøttet er stekt tilsetter du buljongen, de hermetiske tomatene og grønnsakene. Ha i sukker og krydder, men spar litt av chillipulveret. Det er kjedelig hvis det blir FOR sterkt.

La det hele putre i 20 - 30 minutter. Smak til med chillipulver og ev. annet du føler mangler.


Serveres med godt brød. Du kan også tilsette en skje rømme eller crème fraîche i hver bolle ved servering.

Ingen kommentarer: