torsdag, januar 20, 2011

Bakte smultringboller med rosa sjokoladeglasur

Første gang jeg skulle prøve meg på disse ble det bare skuffelse. Jeg kom ikke lenger enn til å blande melk og smør før jeg merket at jeg ikke hadde gjær! Skuffelsen var stor og motivasjonen døde helt. Prøvde 10 minutter å finne noe annet jeg kunne lage, men ingenting var liksom godt nok....

Til slutt prøvde jeg meg med muffins med mørk sjokolade. Og jammen gikk ikke de til he***** også.. Av en eller annen grunn ville de ikke stekes helt igjennom. Til slutt var de nesten sorte utenpå og allikvel nesten rå inni.. Av og til går det bare ikke veien...

NÅ har jeg prøvd igjen og denne gangen har jeg handlet med liste.... ;)


For å kunne lage altfor mange smultringboller (ca 30) trenger du:

  • 3,5 dl melk
  • 30 gr smør
  • 50 gr fersk gjær
  • 150 gr sukker
  • 1 ss vaniljeekstrakt (kan erstattes med 1 ts vaniljesukker)
  • 1/2 ts kanel
  • 1 klype salt
  • 2 egg
  • ca 650 gr mel

Smelt smør i en liten kjele. Ha melken oppi smøret og sjekk temperaturen. Varm eller kjøl ned blandingen til den er ca 37 grader.


Bland gjær sammen med smør og melkeblandingen i en stor bolle.



Tilsett sukker, kanel, vaniljeekstrakt, egg og salt. Bland godt sammen.

Bland i litt og litt mel og elt sammen til blandingen er jevn og fin. Klapp deigen rund og jevn, strø litt mel over og dekk den til. Sett den lunt og la deigen heve i ca en time, eller til den er blitt dobbelt så stor.


Når deigen er ferdig hevet tømmer du den ut på melstrødd underlag og elter litt. Del deigen i to slik at den er litt enklere å håndtere. Kjevle den ene delen av deigen til den er ca 2 cm tykk.


Skjær ut "smultringene". Du kan bruke cookie-kutter eller annet passende redskap. Jeg brukte en drinkshaker og en saltbøsse. De var omtrent passe størrelse trodde jeg. Det viste seg at drinkshakeren passet helt supert, men saltbøssen var tydeligvis for liten så når disse hevet og stekte seg så ble det mer boller enn smultringer (derav navnet)... Ja, ja da har en lært det også.

Ønsker meg skikkelig cookiekutter..... ;)

Ta det som er igjen av deigen, elt sammen med del nummer to og kjevle ut igjen. Skjær ut boller, elt, kjevle osv osv osv. Til du har brukt opp all deigen.


Etter du har kuttet ut "smultringbollene" og lagt de på bakepapir skal de heve igjen. Ca 45 minutter på lunt sted under et rent kjøkkenhåndkle.

Mens de hever siste gang forvarmer du ovnen til 190 grader. Stek de så i ca 8 minutter.


Glasur:

  • 50 gr smeltet smør
  • 175 gr melis
  • 50 gr hvit sjokolade
  • 3 ss melk
  • 2 ts vaniljesukker
  • konditorfarge

Varm smør og melk i en liten panne og tilsett sjokoladen i biter. Rør blandingen godt sammen og ta den av varmen. Det er litt viktig at blandingen ikke koker. Rør så melis og vaniljesukkeret inn i sjokoladeblandingen. Kjøl ned mens du rører av og til.

Jeg laget først hvit sjokoladeglasur og tilsatte så rød konditorfarge for å få den rosa. Annen farge kan selvsagt brukes. Prøv deg frem med mengden farge til den er slik du vil ha den.



Gjærbakst har aldri vært min "greie", men jeg har en plan om å øve på dette i løpet av 2011. Jeg kan si jeg er kommet meg et skritt videre rett og slett fordi ting nå hever. Så får vi ta smak og utseende på et senere tidspunkt. ;)

Inspirasjon og oppskrift til dette finner du her. Manuela lager bare helt fantastiske bakverk!

Elt i vei!

Ingen kommentarer: