tirsdag, februar 08, 2011

Chillifeta, tomat og timian i brød

Et av mine mål dette året var å bli flinkere til dette med gjærbakst. Jeg tror jeg nå har skjønt hva jeg har gjort feil tidligere. Jeg har brukt tørrgjær.... vet ikke helt hvorfor dette har gjort at jeg ikke fikk ting til å heve, men nå når jeg har begynt å bruke fersk gjær så virker det som om ting plutselig har løst seg! :D Deigen hever seg, boller og rundstykker kan nå brukes som næring og ikke bare som drapsvåpen....

En ny matverden har åpnet seg for Siven og i dag trengte jeg tilbehør til tomatsuppen.

Deig (gir ca 10 "boller"):
  • 25 gram fersk gjær
  • 1,5 dl lunkent vann
  • 2 ss olivenolje
  • 1/2 ts salt
  • 4 dl hvetemel
  • 1 ts tørket timian
 

Bland alle ingrediensene godt sammen i en stor bolle. Elt til deigen er jevn. Form til en rund deig og dryss litt hvetemel over.


Dekk bollen med plast eller et kjøkkenhåndkle. Heves i 30 - 45 minutter.

Fyll:
  • 4 - 5 stk cherrytomater
  • 1/2 - 1 chilli
  • 150 - 200 g fetaost
  • oliven olje, til pensling
Skjær tomatene i halve eller kvarter (alt etter hvor store de er). 

Del chillien og ta ut frøene. Chillien finhakkes (superfint) eller moses. Smuldre eller mos fetaost sammen med chillien. Denne blandingen kan brukes til nesten alt. Godt på pizza, i tortilla, i salat osv osv. 

 

Når deigen er ferdig hevet eltes den på meldekket underlag til den er jevn og fin. Kjevle den ut til den er ca 0,5 - 1 cm tykk. Fordel tomatbitene jevn utover hele deigen. Dytt de gjerne litt nedi sånn at holder seg på plass. Spre så utover chillifetaen.


Brett deigen sammen, først fra den ene siden mot midten og så overlappende fra den andre siden. Dersom det er nødvendig kan du brette den en tredje gang slik at den blir en pølse med passende "omkrets".

 

Skjær pølsen i 2,5 cm tykke skiver og legg dem på bakepapirkledd plate. La "bollene" heve igjen i ca 30 minutter før de stekes på ca 200 grader i 20 - 25 minutter. 

Pensle med en god olivenolje mens de fremdeles er varme.
 

 Jeg er nå mett, varm og klar for senga. I morgen er det onsdag og da er vi halvveis i uka. Dette blir bra dere! ;)

Ingen kommentarer: