fredag, februar 25, 2011

Ovnsbakt torsk med pesto

Jeg lager VELDIG sjeldent fisk, men i dag snublet jeg over denne oppskriften på TRINEs MATblogg. Det MÅTTE jo bare bli torsk i dag siden det var fredag og helg og alt. :)


Først laget jeg basilikumpesto. Superenkelt! Oppskriften til denne finner du her.
 

Pestoen kan du lage på få minutter mens stekovnen forvarmes til 200 grader.


Når pestoen er laget finner du frem cherrytomater og squash. Skyll tomatene og legg de i en ildfast form (bruk en der det også er plass til fisken). Skjær squash i skiver og legg de i formen sammen med tomatene. Drypp litt olivenolje og maldonsalt over. Stek dette i ovnen ca 10 minutter. 

Mens tomatene og squash stekes gjør du klar fisken. I mitt tilfelle måtte jeg rense en torskekotelett for bein, men kjøper du ferdig filet så er det egentlig bare å finne den frem.

Når det er gått 10 minutter tar du formen med grønnsakene ut og legger i fiskefilet. Dryss litt salt over fisken og smør pesto utover toppen. Sett formen tilbake i ovnen og la alt sammen steke i ca 15 minutter til. Følg med og sjekk fisken på slutten av steketiden (sånn i tilfelle din ovn er mer effektiv enn min).
 

Riv litt parmesan over.

Jeg serverte dette sammen med ris, men jeg tror kanskje Trine sin variant med byggris er bedre (det fikk jeg ikke tak i). Det fungerer sikkert greit med poteter også (ovnstekte potetbåter eller potetmos kanskje?).  

Til en person trenger du:

  • 150 - 200 gr torskefilet
  • 5 - 6 cherrytomater
  • 1/4 squash
  • 1 - 2 ss basilikumpesto
  • olivenolje
  • maldonsalt 
  • 60 gr ris
  • parmesan

Ingen kommentarer: