lørdag, februar 05, 2011

Fredagskveld - Black Swan

I går var det middag, kino og vin med T. Var en veldig fin kveld. Maten var god (Tom Ka Gai på Zupperia) og vinen var god, men det som gjorde kvelden var filmen (ja, hvis en ser bort fra selskapet da selvsagt.,... ;) ). Black Swan fortjener alle nominasjoner den har fått og Natalie Portman har vel her gjort sin beste film noen sinne tror jeg. Jeg har tidligere ikke har sansen for henne og var derfor litt skeptisk til denne filmen. Jeg tok feil.


Hvis en er som meg, som lett lever meg inn i ting, så vil denne filmen holde en fanget. Når den var ferdig var vi andpustne og imponerte. Det hjalp selvsagt å se filmen med en som har samme reaksjon som en selv. Det var vel et øyeblikk der jeg og T bryter ut i snøftelatter mens resten av salen var heeeeelt stille.  

Men historien... Vi følger den ikke lenger helt unge ballettdanseren Nina (Portman) som ofrer alt for å få drømmerollen som Svanedronningen. Hun bor sammen med sin mor og gjør egentlig ikke annet enn å danse. Rundt jaget etter rollen bygger det seg opp en idé hos oss som ser på om at ikke alt er som det skal være hjemme, for ikke å snakke om oppe i hodet til Nina.


Dansescenene er imponerende (spesielt de med den svarte svanen), historien er godt bygget opp, skuespillergalleriet er  er godt balansert og karakterene er troverdige. Musikken er jo selvsagt hentet fra balletten og jeg syns de har plukket ut de beste bitene. :)

Jeg skal ikke si så mye mer her. Det er en del ting en ikke bør vite om filmen før en ser den og jeg har ikke lyst å skrive en spoiler. Vil anbefale at en går og ser hvis en har sjansen.

2 kommentarer:

Blåveispiken sa...

Hei! Hørtes spennende ut, kanskje jeg skal prøve å få sett den :o) Tusen takk for supert middagstips! Det ble ikke i dag, men den skal definitivt prøves en dag. Helt nytt og spennende :o) Ha en super helg! Klemmer, Marianne

Veronika sa...

Nå gleder jeg meg enda mer til jeg skal se den :D