mandag, februar 14, 2011

Hvorfor spise kjøtt når en kan spise linser? (rød linsesuppe)

Jeg snublet over Meatfreemonday i dag og syns det var et godt prosjekt. Jeg kommer ikke nødvendigvis til å gi denne gjengen penger, men jeg likte ideen.

En dag i uken der en ikke spiser kjøtt. 
  
 
Denne suppen er veldig enkel og kjapp å lage, men det er en del ulike ingredienser. Som med alle oppskrifter så er det store variasjonsmuligheter. Denne er sammensatt av det jeg hadde.

Til to personer:

  • 1/2 rødløk
  • 2 vårløk
  • 1 fedd hvitløk
  • 2 ss olje
  • 7 dl vann
  • 1 terning grønnsaksbuljong
  • 1 potet
  • 1 gulrot
  • 1 liten bit ingefær (ca 2 cm stor)
  • ca 1/2 ts sennepsfrø (knuses i morter)
  • 2 ts chillipulver
  • 1 ts tørket koriander
  • 1 ts paprikapulver
  • 1 ts pepper
  • 2 dl røde linser
  • 1 boks hakkede hermetiske tomater

Mulige variasjoner:

Har du ikke rødløk og vårløk så kan dette erstattes med en liten gul løk. Gulrot kan erstattes med litt kålrot og diverse krydder kan erstattes av andre. Oregano eller timian er godt. :) Ferske krydder kan også brukes i steden for tørkede. Fersk chilli i steden for chillipulver kanskje? Da ca en halv chilli finhakket.

Slik gjør du:

Finhakk løkene, grønnsakene og ingefær.



 Støt sennepsfrøene i en morter (kan sløyfes helt).


 Mål opp linser og skyll de godt i en en sil.


Varm litt olje i en gryte og fres løk, vårløk og hvitløk. Når løken er gyllen og mør har du i vann og buljongterning. Rør ut buljongen og tilsett krydderet og alle de andre ingrediensene. 

La det hele koke sammen i 20 - 30 minutter (til linser og grønnsaker er møre). Smak til underveis med krydder.


Når den er ferdigkokt kan du (hvis du vil) kjøre den i en blender eller mose med stavmikser. Jeg liker å ha litt biter så jeg pleier å mose halvparten helt jevnt og la resten være sånn den er. Du velger selv.


Dryss litt olje over og server med godt brød med smør på.

Ingen kommentarer: