mandag, februar 14, 2011

Rosinboller

Søndagen må en jo fylle med noe. Siden jeg har lovet å boikotte valentines så prøvde jeg å finne noe som ikke var spesielt romantisk, men allikevel veldig godt.

Valget falt på den helt vanlige rosinbollen. Jeg bruker en søt gjærdeig som base og elter så rosiner inn i denne. Den søte gjærdeigen kan også brukes til skillingsboller, skoleboller, fletter og annet. Bruker du den bare sånn den er så kan den også spises med brunost og et glass melk. Nam!

Dette er en enkel glede til et enkelt menneske. :)


Ingredienser (20 - 30 boller):
  • 100 gr smør
  • 4 dl melk
  • 50 gr gjær
  • 1 ts kardemomme
  • ca 700 gr mel (12-13 dl)
  • 300 gr rosiner

Smelt smør og bland i melken. Sjekk temperaturen og varm eller kjøl ned til ca 37 grader. Smuldre gjæren i en stor bolle og bland den ut i melkeblandingen.

Sukker og kardemomme tilsettes og blandes ut før melet blandes i litt etter litt. Deigen skal bli jevn og slippe bollen.

Hev deigen til den er dobbel størrelse. Hos meg tok dette ca 45 minutter, men det hender du må vente en time.

Ta deigen ut av bollen og elt den. Når jeg lager denne søte deigen bruker jeg smør til elting i steden for mel. Pensler da et tynt lag smør på underlaget/benken i steden for å strø mel på. Dette gjør at deigen ikke blir for tung og hard.

Trykk deigen flat og strø rosinene utover midten. Brett kantene inn slik at rosinene blir liggende inni. Elt så igjen slik at rosinene sprer seg jevnt i deigen. Det er mulig du må gjenta dette dersom du ikke får alle rosinene i første gangen.

Del så deigen opp i passende emner og begynn å trille boller. Rosiner har en et eget ønske om å komme ut igjen så de må gjerne tvinges litt etterhvert som du elter. Den som ikke vil den skal, er det ikke så?
Legg bollene på en papirkledd stekeplate eller rist og la de etterheve i ca 15 - 20 minutter. I mens kan ovnen varmes til ca 220 grader.

Pensle bollene med egg eller melk før de stekes i ca 8 - 10 minutter.



Spises sånn de er med en kopp te eller et glass iskald melk.

I dag ble det ingen bilder av tilberedelse. Litt ut i prosessen (etter at jeg hadde tatt ganske mange bilder som var ute av fokus og litt grålige) innså jeg at linsen måtte tørkes av. Den har tydeligvis ikke hatt så godt av å være med på ALT som skjer på kjøkkenet for så å være med på dørpussing i går. Sånn er livet. :D

Ingen kommentarer: