onsdag, februar 16, 2011

Pannekaker med bacon

Dette er et helt klart barndomsminne. En av de første tingene jeg "fikk lov" til å lage selv var pannekaker. Jeg laget et salig rot og var nok ikke like ivrig med opprydding etterpå. Synes å huske min mor var meget oppgitt, men hun kunne jo ikke være for sint når jeg faktisk hadde laget middag!! ;)


Det går kjapt, er billig og ikke så ALTFOR usunt. Har skrevet opp både oppskrift for en person og oppskrift for familie (for de som ikke har kalkulator).

Til en person:

  • 2 egg
  • ca 3 dl melk
  • 1 1/2 dl hvetemel
  • 1 klype salt
  • 1 klype vaniljesukker
  • bacon i store biter (ca 6 biter)

Rør sammen egg, mel, salt og litt av melken. Rør til det er en jevn røre. Tilsett så melk litt etter litt til du har riktig konsistens. Ha i vaniljesukker og rør så alt til det er jevnt og klumpefritt. La røren svelle i 10 - 15 minutter før det igjen røres godt før steking.

Mens røren sveller steker du bacon i biter. Sil av baconfettet og ha ca 3 ss i røren. Hvis du ikke vil bruke dette kan du smelte noen spiseskjeer smør og ha det i isteden.

Røren holder til ca 6 store pannekaker, men jeg bruker alltid en eller to til å "stille inn" stekepannen. Jeg lager omtrent like mye rot nå som den gang jeg begynte å lage de....noen ting lærer en bare aldri. :)

Når pannekaken er ferdig stekt legger du en bit bacon inni og bretter sammen. Den kan serveres sånn, men siden jeg følte for å være litt ekstra usunn i dag (lader opp til konsert i kveld) så fikk jeg litt sukker på også... ;) Søtt og salt fungere veldig godt her!

Røren holder seg fint i kjøleskap i en dag eller to. 

Til 3-4 personer:
  • 6 egg
  • ca 9 dl melk
  • 4 1/2 dl mel
  • 1/2 ts salt
  • 1/2 ts vaniljesukker
  • bacon i store biter

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hvis man vil være littegranne sunnere, kan man lage grove pannekaker med sammalt mel, evt med en melblanding med litt byggmel i. Funker veldig bra, særlig med bacon

Siven sa...

Jeg er FRYKTELIG dårlig på å handle annet mel enn hvetemel. Kommer sikker av at jeg "ALDRI" baker brød.

Det står på "to do" for året, men så er jeg jo skikkelig novise på det med gjærbakst så jeg har ikke så altfor store forventninger. :D

Men takker for tips! Prøve neste gang!(Må ikke gjemme manerene...) :)